, , , , ,

Rahsia hilangkan batuk dalam masa seminit!


rahsia hilangkan batuk dalam masa seminit dgn air garam buluh

"Eh doktor pun sakit?" soalan mengusik bila pesakit melihat saya terbatuk-batuk ketika merawatnya. "Saya pun manusia, sakit juga". Doktor pandai merawat penyakit bukannya dia kebal kepada penyakit. Manakala yang menyembuhkan penyakit tu hanyalah Allah.

Perbezaannya, seorang doktor mungkin perasan lebih awal tanda2 bila dia dihinggapi sesuatu penyakit. Kebanyakan penyakit dapat diketahui hanya dengan melihat tanda2 dan simptom2 yg dialami tanpa perlu menjalani ujian darah dan sebagainya.

Seperti saya, setiap hari berjumpa orang sakit dan kebanyakannya demam selsema yang mudah berjangkit. Jadi bila ada pesakit yang batuk tak henti masuk dalam bilik rawatan, saya dpt bayangkan seluruh bilik dipenuhi virus dan dah terlambat kalau nak pakai face mask. So redho sajalah..

Bila malam saya dah start batuk dan tekak rasa tak selesa, confirm saya dah kena jangkitan virus siang tadi. Biasanya orang akan biar saja dgn harapan esok pagi batuk akan hilang atau bercadang jumpa doktor esok hari kalau tak lega. Tapi saya tak.

Saya terus pegi bancuh segelas air garam buluh dan minum. Petuanya bila bancuh garam buluh mesti guna sudu plastik utk kekalkan khasiat 100%. Lepas minum tak sampai seminit saya dah rasa kahak dah mula cair dlm kerongkong dan batuk pun hilang. Alhamdulillah dgn izin-Nya.

Garam digunakan sebagai antiseptik semulajadi dan air garam cepat membunuh kuman serupa mcm antibiotik. Tetapi antibiotik boleh menyebabkan berlakunya bakteria kebal antibiotik jika diambil tanpa mengikut arahan doktor.

Ini pengalaman saya sendiri, org lain saya tak tahu. Jika batuk dah banyak hari mungkin kena minum kerap sikit agar lebih efektif. Kalau minum dgn segera bila dah mula batuk insha Allah dpt kesan serta-merta mcm saya. Cubalah sendiri dan beritahu saya ia berkesan atau tak?



Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan