, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tips Kekal Cergas di Bulan Puasa



Salam Ramadhan Al-Mubarak kepada semua umat Islam di seluruh alam. Bulan dimana umat Islam mengerjakan ibadah puasa selama sebulan disamping melipat-gandakan ibadah-ibadah lain seperti sembahyang malam, bersedekah dan banyak lagi.


Tips kekal cergas ketika berpuasa dan bekerja

Berpuasa secara asasnya meletihkan terutama yang bekerja. Ada beberapa tips untuk dikongsi bagaimana untuk kekal bertenaga dan segar di tempat kerja ketika berpuasa;

Tips 1:
Dengar bacaan surah Al-Quran menggunakan fon telinga. Sekiranya tidak mengganggu rakan sekerja bolehlah ikut bacaan tersebut. Insya-Allah anda tidak akan mengantuk.

Tips 2:
Duduk di tempat bercahaya terang. Kalau anda bekerja di dalam ofis, pastikan lampu dibuka terang. Sekiranya lampu malap, sekali-sekala anda harus keluar dan pergi ke tempat cahaya terang seperti di bawah sinaran matahari untuk kembali segar.

Tips 3:
Basahkan muka anda dengan air sejuk bila terasa letih dan mengantuk. Begitu anda pasti kembali segar sebab badan akan memberi respon kepada suhu sejuk tiba-tiba dan cuba untuk kekalkan suhu badan.

Tips 4:
Letakkan wangian di meja kerja. Bau yang wangi boleh merangsang otak dan mengembalikan kesegaran badan terutama ketika mengantuk.

Tips 5:
Bersenam ringan dalam pejabat. Anda cuma perlu meluangkan beberapa minit untuk buat regangan otot, melompat setempat, skipping, tekan tubi atau sebagainya untuk menaikkan kadar degupan jantung dan kembali segar dan aktif.

Tips 6:
Tidur yang berkualiti. Kebiasaan untuk umat Islam bangun malam untuk beribadah menyebabkan tidak cukup tidur. Semasa tidur badan dan otak kita berehat. Kita sepatutnya berasa cergas dan bertenaga selepas bangun dari tidur. Tidur yang berkualiti boleh dicapai dengan menggunakan lapik tilam atau selimut Bio Velocity Sleep Mate.

Tips 7:
Amalkan diet yang seimbang. Jangan lupa bersahur dan jangan makan dalam tempoh sejam sebelum tidur. Minum jus buah-buahan atau minuman bervitamin seperti BB Plus untuk kekal sihat.


Selamat berpuasa!

Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan